Logo

Elke lyrische omschrijving van het werk van Guy Janssen schiet tekort. De sprekende kracht van zijn werk moet u vooral zien en voelen.

BEZOEK ONS

Page : MEDIA

Share

MEDIA

RECENSIES EN REACTIES IN DE MEDIA

Uiteraard maakt Guy Janssen de werken en kunststukken niet enkel voor zichzelf, maar ook voor een wijds publiek. En dat de talrijke reacties op de werken dan ook zo positief zijn, toont aan dat ook in de verschillende media uit Hoevenen de kunstenaar een enorm potentieel heeft. 

BLOEMLEZING

Hier een bloemlezing van de vele positieve reacties en recensies. 

Guy Janssen maakt beelden die een synthetisch karakter bezitten, met een gevoelsstemming, die steeds dezelfde blijft en een eenheid vormt. Wanneer deze beelden volkomen abstract zijn en de gevoelsstemming dus geheel ontbreekt, zijn ze op zijn minst uitgesproken synthetisch of met een onmiskenbare betekenis geladen. Er is steeds een symbolische inhoud aanwezig waarop in het beeld gezinspeeld wordt. Bij Guy Janssen valt dit samen met geboorte, leven en dood, ... 

Hij zoekt niet naar het lelijke, ziekelijke, groteske, onbegrijpelijke of het banale. Schoonheid komt de toeschouwer tegemoet. Hij zoekt naar de zin van het beeld en het hiermee verbonden gevoel en doet alle moeite om die door te geven. Deze beelden laten ons niet koud of jagen ons geen schrik aan door het paradoxale. Hij probeert baas te worden over de elementen van het beeld maar wordt er niet door opgeslokt. Zuiver formeel overheerst het karakter van samenhang. Zijn beelden zorgen voor een schouwspel dat kijkers nodig heeft. 

MARK BULLINCKX 

Voor Guy Janssen is de natuur een onuitputtelijke bron van inspiratie. Hij neemt er bepaalde details uit die hij zodanig abstraheert dat verfijning en harmonie de boventoon gaan voeren. Wat hij krijgt van de natuur wil hij dubbel teruggeven. Het is dan ook de tederheid wat je in zijn werk kan terugvinden. Hij schept een cocon waarin je je even warm kan opladen. Het is zijn rots(steen?)vaste overtuiging dat wat de mens ook kapot maakt, de natuur zichzelf zal herstellen. Dat geloof is zijn stukje vrijheid binnen een harde wereld, wat hij zich niet laat afnemen. 

ANNIE ANDRIESSEN 

Soms geeft Guy Janssen de indruk dat hij als een architecturaal tekenaar aan het werk is geweest, alhoewel hij steeds voorontwerpen maakt, is de inbreng van casuele elementen steeds welkom. Meestal zijn deze ingrediënten van poëtische inslag en voegen ze een haast onmisbaar rustpunt toe aan het ritme van naar de hemel groeiende beelden. 

GERRIT LUIDINGA

Lees hier wat Gerrit Luidinga over Guy Janssen te zeggen heeft!

ERIK VAN DE WALLE

“Dit jaar nam ik deel aan symposia in onder meer Durbuy, Sprimont en Beerse. Meestal krijg je voor een symposium een week of tien dagen de tijd om een kunstwerk te maken. In Beerse kregen we drie maanden en dat geeft natuurlijk meer mogelijkheden. Het beeld dat de gemeente aan het zwembad zette, heet Steen in Beweging. Ik begon met een groot rotsblok en na vijfentwintig werkdagen was het getransformeerd naar het kunstwerk dat nu een vaste plek heeft aan het gemeentelijke zwembad van Beerse. Het is gemaakt in kalksteen uit het Franse Massangis. De kalksteensoort wordt veel gebruikt voor het restaureren van kathedralen en is onder meer ook gebruikt bij de restauratie van de Sint-Romboutskathedraal van Mechelen. Omdat we in Beerse genoeg tijd hadden en om de files naar daar te omzeilen, bleef ik er soms enkele dagen logeren om goed te kunnen doorwerken.” “Geregeld stopten passanten of kwamen buren vragen wat ik aan het doen was. Enkele dagen later keerden ze dan terug om te zien hoe het beeld evolueerde. Dat is niet alleen leuk voor mij als kunstenaar, maar ook voor het beeld. De buurt ziet zo’n kunstwerk groeien en voelt zich nauw betrokken bij de ontwikkeling ervan. Het wordt ‘hun’ beeld en dat is belangrijk, want wanneer vandalisme dreigt kan Steen in Beweging rekenen op heel wat sociale controle.” De landmark in Beerse is een stevige mastodont van bijna drie meter hoog en ruim 1,70 meter breed. In het Waalse Sprimont staat al enkele jaren een beeld van de Hoevenaar. Onlangs kwam er nog een tweede bij. “Ik heb het Verstrengelde Eenheid genoemd, omdat het beeld qua stijl en vorm mooi aansluit bij het eerst beeld dat Sprimont kocht. De laatste aanwinst kreeg een opvallende plek midden een belangrijke rotonde vlak bij de afslag van de autosnelweg.” Aan de omzetting van een rotsblok in een beeld, gaat heel wat studiewerk vooraf. “Meestal maak ik een kleinere versie in albast. Dat zijn de beelden die je onder andere bij mij thuis kunt zien. Wanneer ik er tevreden over ben, begin ik aan het grote beeld.” Guy bewerkt de steenblok zodat hij tegelijkertijd robuust en toch ook sierlijk oogt. Hij laat de steen buigen, golven en brengt zo kenmerken in het beeld die eigenlijk niet te rijmen zijn met de hardheid van een rotsblok. De Hoevense beeldhouwer is autodidact, hij heeft alles dus zelf geleerd. “Ik werkte jarenlang bij General Motors in de weekendploeg. Daarom had ik in de loop van de week veel tijd om me met beelden bezig te houden en zo geraakte ik helemaal in de ban van het beeldhouwen. Omdat ik toch dikwijls met grote beelden werk, is het niet abnormaal dat ik voor tentoonstellingen en symposia uitwijk. Negen Belgische gemeentes, waaronder Kalmthout, Essen, Stabroek, en drie Nederlandse gemeenten hebben al monumentaal werk van mij gekocht. Twee keer deed ik mee aan symposia in Mexico en daarom staan er ook daar beelden van mij”, aldus Guy Janssen