BIOGRAFIE
Biografie van de beeldhouwer
Jonge jaren en (zelf)studies
Beeldhouwer Guy Janssen uit Hoevenen werd in 1953 geboren in Borgerhout.
Hij volgde eerst een technische opleiding, maar besefte al vrij snel dat zijn toekomst en zijn hart elders liggen: in de beeldende kunsten.
Na een opleiding van enkele jaren aan de afdeling boetseren van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen legt Guy zich via zelfstudie toe op beeldhouwen. De gedrevenheid waarmee hij de kennis van beide disciplines combineert vormde hem tot een talentvol beeldhouwer. En dat blijft niet onopgemerkt!
Tentoonstellingen en symposia
Individuele tentoonstellingen
Toeschouwers konden al genieten van het werk van Guy Janssen op bijna ontelbaar veel individuele tentoonstellingen, zowel in België als in Nederland. Van Oostende over Antwerpen, Lier en Tremelo tot Brussel. Van Rotterdam, Bergen op Zoom, Haarlem tot Domburg.
Groepstentoonstellingen en internationale symposia
Guy Janssen was al te gast op heel wat groepstentoonstellingen in binnen- en buitenland. Daarnaast staan er vele symposia op zijn actief:
België
- Kalmthout: 1986 - 1987 - 1989
- Sprimont: van 1998 tot en met 2014
- As: 2008
- Essen: 2009
- Durbuy: 2013
Nederland
- Woerden:: 1997
- Borkel en Schaft: 1998 - 2008 - 2012
Mexico
- Tula: 2001
- Tiaxcala: 2010
Werken in openbaar bezit
De kracht van zijn werk en de algemene appreciatie ervan blijkt uit het feit dat heel wat stukken in collecties over heel de wereld te vinden zijn. Zowel privé als openbaar.
Zo zijn er werken in openbaar bezit in Kalmthout, Antwerpen, Brasschaat, Stabroek, Lontzen, As, Essen en Sprimont. Ook in Nederland en Mexico staan werken van Guy Janssen.
'Steen in beweging’ als handelsmerk
Wat maakt het werk van Guy Janssen zo uniek?
Guy Janssen is een kunstenaar die aan het begrip ‘steenwerker’ een nieuwe dimensie geeft. Hij transformeert arduin en marmer tot een wereld van stenen emotie.
De objecten van Guy Janssen zijn van een opmerkelijke originaliteit en een bijzondere spankracht. ‘Steen in beweging’ is een thema dat vaak terugkomt. Spiraalvormen en een doorkijk geven het werk een zeker dynamiek en souplesse mee.
Hij zet de eigenzinnige en robuuste materialen naar zijn hand door ze eigenschappen te geven die ze van nature niet bezitten: buigen, splijten, golven penetreren, ... Hoewel het lijkt alsof hij de materialen helemaal naar zijn hand zet, houdt hij nauwkeurig rekening met wat ze hem toestaan en zelf dicteren.